Blogger Templates

Friday 9 December 2011

ISU,,,(5)


Harian Metro-09 Disember 2011-Jumaat

Penduduk Malaysia Membelanjakan Purata RM46 Sebulan Untuk Internet Mudah Alih



Kuala Lumpur - Kini, rakyat Malaysia sudah cenderung untuk mengalami perubahan hidup berteknologi mengikut budaya Barat. Mereka membelanjakan purata RM46 sebulan bagi internet mudah alih, perubahan ini sekali ganda lebih daripada tahun lepas dengan pertumbuhan dijana terutamanya oleh pengguna yang berumur 15-25 tahun. 


Kegiatan utama yang berkaitan mudah alih yang paling digemari oleh rakyat Malaysia ialah menghantar emel, mengakses laman perangkaian sosial seperti facebook, google+, memuat turun nada dering dan menghantar mesej pesanan ringkas (SMS), menurut kaji selidik Tahunan Indeks Net 2011 Yahoo.



Kajian ini juga disokong dengan penggunaan telefon bimbit seperti Smartphone, Android, Symbian dalam kalangan pengguna. Rakyat Malaysia kini cenderung memiliki telefon bimbit pintar yang mempunyai fungsi seperti mengakses rangkaian internet, laman web mudah alih dan multimedia.  




Syarikat penyedia perkhidmatan telefon pintar yang menjadi pilihan pengguna ialah DIGI sebanyak 47%, diikuti Maxis, 32% dan Celcom, 8%.




Jenama telefon bimbit juga mempengaruhi penggunaan internet mudah alih dalam kalangan pengguna, di mana pasaran Asia Tenggara, jenama Nokia menjadi pengeluar dominan, tetapi di Malaysia merupakan satu-satunya pasaran yang didominasi oleh Sony Ericson (39%), Nokia (26%), Blackberry & Apple (masing-masing 6%) 
- Sumber Bernama-


p/s : masyarakat sudah mengalami proses globalisasi dalam bidang teknologi. Mudah-mudahan, ia digunakan untuk tujuan yang betul, jangan menyalahkan fungsi teknologi. 

1 comment:

  1. http://www.hmetro.com.my/articles/WagaMalaysiabelanjapurataRM46sebulanbagiinternetmudahalih/Article

    ReplyDelete