Blogger Templates

Thursday 8 December 2011

ISU,,,(4)

Hari ini, akan bercerita tentang negara India, inilah dinamakan globalisasi, dunia tanpa sempadan, berita di negara lain dapat disebarkan dengan cepat ke negara lain.

Kosmo, 08 December 2011-Khamis-

India Tangguh Buka Pasar Raya Asing




Sumber : Google

Di New Delhi, Kerajaan India menggantungkan rancangan untuk membuka sektor peruncitan kepada pasar raya asing seperti Wal-Mart, Tesco, Carrefour dan lain-lain. Penggantung ini disebabkan oleh bantahan daripada pemilik dan peniaga kedai kecil-kecilan & anggota Parlimen pembangkang. 



Sumber : Google

Kehadiran pasar raya asing seperti Wal-Mart, Tesco & Carrefour di India akan menyebabkan berlakunya  perubahan evolusi pengguna di India. sektor pasar raya asing itu dianggarkan bernilai AS$470 bilion (RM1.49 trilion) dalam bentuk jualan tahunan dan akan menyebabkan penduduk India beralih kepada ekonomi pengguna gaya barat. Hal ini secara tidak langsung akan membantutkan & menjejaskan keuntungan peniaga kedai kecil-kecilan. 


p/s : bergantunglah kepada pasar raya atau peniaga tempatan, daripada melaburkan duit kepada pasar raya asing. fikirkan sejenak, mana baik & buruk kewujudan pasar raya asing. :x

No comments:

Post a Comment