Blogger Templates

Monday 9 January 2012

Globalisasi Dan Impak (Negara Arab)

Menekankan  pandangan dan perspektif penduduk di Negara
  • Afrika
  • Arab
  • Asia
  • Amerika Latin &m Caribbean
  • Antara Negara Eropah & Asia Tengah
  • Eropah Barat & Amerika Selatan
Pandangan & Perspektif  di Arab:


Sumber gambar : Google

Di Arab, persepsi globalisasi dibayangi oleh perang dan konflik dalaman yang tiada penghujung diantara Arab-Israel. Selain itu, globalisasi juga dipengaruhi oleh corak pemerintahan dan hubungan dengan negara lain dan negara Arab juga kaya dengan hasil minyak. Penduduk di Arab juga takut dengan globalisasi kerana ia akan memberi kesan kepada budaya dan identiti tempatan masyarakat.


Sumber gambar : Google

Kekayaan hasil minyak yang diperolehi digunakan untuk membiayai projek-projek infrastruktur dan digunakan untuk pembangunan awam dan swasta. Walaubagaimanapun, kerana terlalu bergantung kepada hasil minyak, produktiviti dalam bidang pertanian telah mengalami pengurangan hasil kerana sumber minyak sudah mencukupi untuk pembangunan negara. Isu minyak di Arab juga telah mencetuskan campur tangan politik dari negara luar yang ingin menguasai kepentingan bersama.

Sumber gambar : Google

Isu minyak ini juga telah menyebabkan negara-negara barat merasakan semakin ditinggalkan oleh negara Arab, Hal ini bermakna negara arab tidak perlu lagi bergantung kepada negara barat untuk memperolehi keuntungan negara kerana negara Arab sendiri boleh bergerak sendiri tanpa bantuan dari negara lain.


Peta Negara Arab 

Sumber gambar : Google

No comments:

Post a Comment