Blogger Templates

Sunday 20 November 2011

Buku dan Laporan



The title of Book :   "A Fair Globalization Creating Opportunities For All"  by World Commission on the Social Dimension of Globalisation, International Labour Organisation (ILO).


"Mencipta Peluang Untuk Semua Melalui Perubahan Gobalisasi Yang Adil"


Presiden Finland Tarja Halonen terlibat dalam penerbitan laporan ini dengan World Commission on the Social Dimension of Globalisation di London pada 24 Februari 2004. Laporan ini bertajuk "A Fair Globalization Creating Opportunities For All". 


ILO Director-General Juan Somavia together with co-chairs President Halonen and President Mkapa.
Photo: Lehtikuva /Reuters.


Laporan ini menekankan tentang keadilan dalam globalisasi dari pelbagai aspek melalui debat dan  pemeriksaan secara mendalam mengenai isu penting seperti globalisasi, mencapai keadilan mengenai penyertaan setiap negara dalam perdagangan, kewangan dan migrasi, mengembangkan kemakmuran di antara negara, mencipta peluang pekerjaan, meningkatkan kawalan keselamatan antarabangsa dan ketidakadilan dalam ekonomi.

Buku ini dijadikan sabagai bahan rujukan dan digunakan untuk mengupas isu-isu globalisasi serta perubahan yang berlaku sepanjang proses pembelajaran saya dalam kursus Globalisasi dan Pembangunan Negara.

No comments:

Post a Comment